Maak jullie sportevenement gezonder

Organisatie

Hoe het werkt

Met de organisatie van een sportevenement kunnen jullie laten zien hoe goed sport en een gezondere leefstijl bij elkaar passen. Die combinatie wordt nog krachtiger als het eten, drinken en de sponsoruitingen op een evenement ook gezondheid uitstralen. JOGG-Teamfit helpt jullie graag!

Betrokken partijen

Inventariseer wie er allemaal betrokken zijn bij de organisatie van een sportevenement. Of het nu een groot of klein, lokaal of (inter)nationaal evenement betreft, ga in een vroegtijdig stadium in gesprek met alle betrokken partijen. Vergeet niet de organisaties van eventuele side-events, zoals sportverenigingen of scholen.
Lees meer

Bij het organiseren van een gezonder sportevenement kunnen veel partijen hun steentje bijdragen:

  • Check of jouw gemeente het Convenant Gezonde Sportevenementen al heeft ondertekend voor je een vergunning of subsidie aanvraagt.
  • Maak gebruik van de inzet en deskundigheid van sportbonden.
  • Laat de sportmarketing- en evenementenbureaus hun creativiteit en deskundigheid inzetten bij het stimuleren en verleiden tot gezondere sportsponsoring en een gezonder voedingsaanbod.
  • Vraag de Locaties - accommodaties / beheerder - cateraars naar de mogelijkheden voor aanpassingen in het aanbod.
  • JOGG-Teamfit werkt samen met het Coördinatie- en Informatiepunt Topsportevenementen (CIT), ook zij delen graag kennis en brengen partijen met elkaar in contact.
  • En natuurlijk de JOGG-Teamfit coach, deze expert helpt je graag met inspiratie, tips en tools. 

Convenant Gezonde Sportevenementen

JOGG heeft samen met NOC*NSF, een aantal gemeenten en sportmarketingbureaus afspraken gemaakt die bijdragen aan het stimuleren van gezondere voedingskeuzes en sportsponsoring bij sportevenementen waar (veel) kinderen worden verwacht.
Lees meer

Deze afspraken zijn gemaakt in het Convenant Gezonde Sportevenementen. In eerste instantie wordt hierbij ingezet op sportevenementen gericht op kinderen t/m 12 jaar, side-events voor kinderen en grote evenementen waar naar verwachting veel kinderen komen, waarbij minstens een kwart van de bezoekers 12 jaar of jonger is. 

In december 2018 ondertekenden gemeenten (Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht), sportmarketingbureaus (House of Sports, Kumpany, TIG Sports, 2Basics), NOC*NSF en JOGG het Convenant. Inmiddels zijn ook de gemeenten Heerenveen, Alkmaar, Arnhem en Apeldoorn aangesloten.

Voeding

Zet gezonder eten en drinken op de kaart

Lekker eten en drinken zijn onlosmakelijk verbonden aan evenementen. Bij sportevenementen ga je natuurlijk voor de gezondere keuze. JOGG-Teamfit helpt je met handige tips. 

Aan de slag met gezondere voeding

Wil je aan de slag met een gezonder voedingsaanbod tijdens je sportevenement. Ga in gesprek met cateraars en/of horeca en bespreek de mogelijkheden met elkaar.
Lees meer

Om concreet invulling te geven aan een gezonder voedingsaanbod bij je evenement kan je gebruikmaken van de Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum. Is je sportevenement voor kinderen of verwacht je veel jonge bezoekers (t/m 12 jaar)? Bied dan water, verse groente en fruit aan, laat je aanbod uit bijna alleen gezondere keuzes bestaan. Denk hierbij aan:

  • Schijf van Vijf; welke producten zijn nu geen Schijf van Vijf producten en kunnen met een kleine aanpassing wel voldoen aan deze norm? 
  • Portiegrootte; welke producten kunnen in een kleinere variant worden aangeboden. Als er meerdere keuzes beschikbaar zijn, maak dan de kleine(re) portie de standaard en maak een grotere portie niet (in relatieve zin) voordeliger.
  • Balans; een beter evenwicht tussen, gezond, ongezond en vegetarisch. 
  • Presentatie; plaats gezondere producten prominent in het zicht.
  • Ready to eat; Bied groente, fruit en andere gezondere producten waar mogelijk aan in makkelijk-te-eten opties of vormen of bij voorkeur ready to eat. Je hoeft er niet op te wachten of minder lang dan op een minder gezond product. Bijvoorbeeld bekertjes voorgesneden groente of fruit.
  • Water; wordt (ook) gratis aangeboden.
  • Prijs(acties); Gezondere producten zijn lager geprijsd dan minder gezonde producten. De verkoop van gezondere producten wordt gestimuleerd door aanprijsacties. Bied bij een combideal in elk geval één gezonder product aan.

Kijk voor meer inspiratie en recepten op het Voedingscentrum. 


Checklist voor sportevenement (niet digitaal invulbaar) Checklist voor sportevenementen (digitaal invulbaar) Flyer; gezonder eten en drinken tijdens een side-event
Sponsoring

Gezondere sportsponsoring

Sponsoren helpen om je sportevenement mogelijk te maken. Hun imago heeft invloed op het imago van je evenement of side-event. Denk daarom goed na over de sponsoren die je aan je sportevenement verbindt, het is belangrijk dat ze goed bij je passen. Gezondere sportsponsoring op evenementen kan helpen een gezondere leefstijl te stimuleren en dat is voor kinderen van groot belang.

Aan de slag met sponsoring

Sportevenementen zijn het uithangbord van de sport en kunnen helpen een gezondere leefstijl te stimuleren. Natuurlijk moet een sportevenement financieel haalbaar blijven, zoek daarom zo veel mogelijk sponsoren voor gezondere voeding en non-food sponsoren.
Lees meer

Hoe ga je te werk? 

  • Bedenk welke sponsoren je aan je evenement zou willen verbinden. Bij sponsoren vanuit de food bespreek je of ze aan de Richtlijn Eetomgevingen kunnen voldoen. Onderzoek of ze je evenement willen ondersteunen.
  • Breng in kaart wie je bestaande sponsoren zijn en als er food-sponsoren zijn of zij voldoen aan de richtlijn. Voldoen ze er aan? Mooi! Zo niet, ga na of aanpassingen mogelijk zijn waardoor ze wel voldoen. Ze kunnen bijvoorbeeld een ander (sub)merk promoten dan tot op heden gedaan werd.
  • Zorg er voor dat je sponsoren vanuit de food geen ongezond imago hebben (bijv. fastfood, frisdrank- of snoep).
  • Zorg dat de uitingen van je sponsoren (materialen, samples, reclame-uitingen zoals banners en boarding) passen binnen de richtlijn.

Loop de stappen ook door voor eventuele side-events die je organiseert. Tijdens deze side-events is vaak sprake van dezelfde sponsoren als voor het hoofdevenement, maar dit kunnen ook andere sponsoren zijn.

Zichtbaarheid sponsoren

Sponsoren leveren een (financiële) bijdrage aan een sportevenement en ontvangen in ruil daarvoor zichtbaarheid voor hun bedrijfs- of merknaam.
Lees meer

Dat kan zowel tijdens, voor als na het evenement zijn. Denk aan:

  • Zichtbaarheid via online/digitale uitingen van het evenement (website, nieuwsbrief, social media) in de vorm van bijvoorbeeld banners, branded content, logo, aparte website, multimediale content zoals games, ringtones, speelschema’s);
  • Ticketverkoop: offline en online, vermelding van logo op ticket, winacties, kortingsacties;
  • Merkactivatie op banners, boarding of kleding, of door middel van gratis materialen (sampling);
  • Exclusieve side-events voor klanten/afnemers product;
  • Side-events voor kinderen tijdens grote (inter)nationale sportevenementen.
Coaches

Altijd passende ondersteuning

Onze coaches zijn gepassioneerde experts, die jullie begeleiden bij het organiseren van een gezonder sportevenement. Ze komen langs voor een eerste kennismaking, begeleiden jullie in het proces en geven jullie de handvaten om met een gezonder voedingsaanbod en sponsoring aan de slag te gaan.

Leer ze kennen