“De doelgroep kiest vaak voor energydrank of andere suikerhoudende drankjes als dorstlesser”, vertelt Karlijn. “Soortgelijke gewoontes zijn er met betrekking tot voeding. Om de deelnemers bewust te maken van een gezondere keuze zijn we in gesprek gegaan met JOGG-Teamfit over een drinkwatercampagne. Dat hebben we zichtbaar gemaakt door het logo op de boarding langs de velden te zetten. En door tappunten op de locaties aan te brengen.”
Dopper doneert drinkflessen
“Tegelijkertijd dachten we na over duurzaamheid. Hoe gaat dat als 400 deelnemers en 100 vrijwilligers water gaan tappen in wegwerpflesjes? Toen hebben we contact gezocht met Dopper. Die heeft daarop voor elke deelnemer en vrijwilliger een Dopper beschikbaar gesteld. Het bedrijf werd geen sponsor van het evenement maar stond er achter dat hun merk werd gepromoot en heeft daarom de drinkflessen gedoneerd. De deelnemers en coaches waren er erg blij mee. Dit stimuleerde echt het waterdrinken, zeker in combinatie met de commerciële prijzen die gevraagd werden voor frisdrank. Het was voor de doelgroep een goed stukje bewustwording over dat er andere mogelijkheden zijn dan frisdrank.”
Om de deelnemers te informeren heeft de organisatie voor elke coach een draaiboek gemaakt waarin ook een stuk over de drinkwatercampagne was opgenomen. De coaches werden zo aangemoedigd om hun teamleden te vertellen over de voordelen van waterdrinken en om dat waar mogelijk ook te stimuleren. “We moesten bij onze doelgroep rekening houden met een stukje onwetendheid”, licht Karlijn toe. “De kennis over het drinken van veel suikers is er niet. Het gaat makkelijker bij mensen met meer kennis en begrip hierover. Het is in feite schrikbarend om te zien wat voor gewoontes mensen nog steeds hebben wat eten, drinken en roken betreft.”
Merken verbinden zich graag aan maatschappelijke doelen
“Daar hebben we als organisatie dan ook over nagedacht, hoe we de doelgroep kunnen stimuleren om gezonder te leven. Niet alleen door sport en bewegen waar we als stichting aan werken. Maar ook met voeding. Voor volgende acties en evenementen willen we dat dan ook nadrukkelijker meenemen. Nu hebben we de deelnemers wel elke dag een lunchpakketjes aangeboden met fruit, water en een bolletje kaas. Ze sliepen in hotels waar we ervoor zorgden dat er bij ontbijt en diner een goed aanbod lag. Een van de sponsoren verzorgde gezondere repen. Er liggen echter nog kansen voor verbetering, bijvoorbeeld door meer variatie aan te brengen. Het zal waarschijnlijk niet moeilijk zijn om hier bedrijven bij te vinden. Veel merken verbinden zich graag aan maatschappelijke doelen hebben wij gemerkt. Als we daar dan gezonde merken voor kunnen vinden past dat ook in onze ambitie. En in de tijdsgeest, want de ongezonde manier van eten is toch een beetje uit.”