“Wij zijn kennispartner voor JOGG op het gebied van voeding – maar ook: implementatie en gedrag”, vertelt Kim Eversteijn. Ze is coördinator sport en vrije tijd bij het Voedingscentrum. “Wij hebben de Richtlijn Eetomgevingen ontwikkeld en JOGG, met name dan de JOGG-Teamfit coaches, gaan met de checklist de bühne op. De coaches zijn voor de dagattracties de directe aanspreekpunten om hen te helpen hun aanbod gezonder en duurzamer te maken.”
“Mijn taak is om heel goed te weten te komen wat er allemaal gebeurt in het werkveld. Waar lopen de coaches bijvoorbeeld tegenaan? En wat kunnen wij doen om bijvoorbeeld een pretpark of dierentuin te helpen en te inspireren? Kortom: ze input en tools geven, zodat zij aan hun aanbod kunnen gaan werken en dat gezonder en duurzamer kunnen maken.” Zeer op de praktijk gericht dus. “Je kunt op papier natuurlijk van alles bedenken, maar dingen moeten ook passen in een omgeving.” En de spelers in zo’n eetomgeving kunnen, met de checklist als hulpmiddel, zelf hun ambitie bepalen, er zelf mee aan de slag gaan, zelf díé stappen zetten waar zij achter staan en die zij realistisch vinden.”
De checklist helpt om overzicht te krijgen: wat is nu het aanbod en hoe bieden we dat aan, en waar kunnen vervolgens dus stappen worden gezet. “Als Voedingscentrum vinden wij het belangrijk dat gezonde en duurzame keuzes eigenlijk heel natuurlijk moeten zijn en dat iedereen recht heeft op gezonde en duurzame voeding.” Dus ook als je een dagje uit bent, een attractiepark of museum bezoekt en daar iets wilt eten of drinken. “Iets lekkers hoort voor veel mensen bij een dagje uit. Het helpt dan echt als je het consumenten makkelijker maakt die gezonde en duurzame keuze te maken.”
Voorkom de tegentreffer!
Het lijkt deels een zichzelf versterkend effect: door het voedselaanbod aan te passen, verandert ook weer de vraag. “De manier waarop je iets presenteert speelt dan een grote rol. Bied niet alleen meer fruit en groente aan, maar zet dat ook op een aantrekkelijke manier neer op de kaart. Breng het bijvoorbeeld prominenter in beeld.”
Kim hoopt komende jaren in samenwerking met JOGG-Teamfit haar steentje te kunnen blijven bijdragen aan wat steeds meer een sneeuwbaleffect lijkt te worden. “Ik heb de hoop dat op termijn álle parken in Nederland die beweging omarmen, dat ze weten: als ik het niet doe, sta ik eigenlijk met 1-0 achter.”
Elke stap is er één
Er is een verschuiving gaande, ziet ze. Er worden steeds gezondere en duurzamere keuzes aangeboden en tegelijk zien we ook de vraag naar gezond en duurzaam voedsel steeds groter worden. Veelzeggend is het toenemende enthousiasme van dagattracties om daaraan mee te werken. “Ik was laatst vanuit het Voedingscentrum bij de Gezond Uit bijeenkomst aanwezig. Het is mooi om daar te merken dat al die parken heel graag willen. Ik denk dat het heel goed en belangrijk is dat zij meegaan in die beweging.” Elke stap is er één, benadrukt ze. “Het is mooi dat zij met de checklist als hulpmiddel actief aan de slag gaan met de vraag: op welke productcategorieën kunnen wij een stap maken? Dat op plekken waar veel brood wordt verkocht zij nagaan of ze ook volkorenbrood kunnen aanbieden bijvoorbeeld. Of waar veel frisdrank wordt verkocht de stap naar meer water en suikervrije alternatieven kan worden gemaakt.”
Wil jij ook aan de slag met jouw voedingsaanbod?
Maak een afspraak met de JOGG-Teamfit coach via Debby Stam (debby.stam@jogg.nl). Ben je nog geen ondertekenaar van de Ambitie Gezond Uit, neem contact op met Debby Stam voor meer informatie.
Gezond óf duurzaam?
Dat consumenten toenemend andere, bewustere keuzes willen maken, is ook terug te zien aan de groeiende vraag naar plantaardige producten: meer vega- en meer veganopties. Dat kan ook weer allerlei nieuwe vragen oproepen. Want vegetarisch is niet altíjd gezonder. “Het verschilt heel erg per product hoor, maar sommige plantaardige burgers bevatten bijvoorbeeld heel erg veel zout. En sommige vegan kazen bevatten weer veel meer verzadigd vet.” En gezond is weer niet altijd duurzaam zoals zuivel en rood vlees. “Ook dat zijn vragen waar we de dagattracties graag bij helpen.”
Toch kunnen gezond en duurzaam voedsel wel degelijk hand in hand gaan. Hoe meer je volgens de Schijf van Vijf eet, die ten grondslag ligt aan de richtlijn, hoe duurzamer dat eigenlijk ook is, legt Kim uit. “Omdat je daardoor kleinere porties eet, je opschuift naar meer plantaardig en minder vlees. Dat heeft allemaal een lagere klimaatimpact.”
Nee tegen voedselverspilling
Niemand wil voedsel verspillen. “Maar daar valt wel echt een enorme wereld te winnen. Het terugdringen van verspilling is een van de belangrijkste dingen die je kan doen voor het klimaat. Toch wordt er nog een heleboel eten weggegooid. We gooien per persoon per jaar ongeveer 34 kilo aan goed voedsel in de prullenbak. De afgelopen jaren, in mijn vorige functie, was ik heel erg bezig om de consument thuis te helpen om minder voedsel te verspillen. Zo organiseerden we vier keer de Verspillingsvrije Week waarin de consument thuis werd geïnspireerd en geactiveerd om minder te verspillen. Maar natuurlijk is er in de horeca, en dus ook bij attractieparken, winst te behalen op dit punt.” Het begin van de oplossing is eigenlijk heel simpel: in kaart brengen hoeveel je verspilt. “Maak dat heel concreet. En pas zo veel mogelijk meteen daarna je inkoopbeleid aan. Je kan ook eens naar je menukaart kijken: als je bijvoorbeeld een heleboel verse producten op je kaart hebt, dan zou je kunnen overwegen het aanbod kleiner te maken. En houd je toch dingen over? Kijk dan of je heel creatief kan zijn met die restverwerking. Serveer bijvoorbeeld ‘soep van geredde groenten’, je kunt van alles bedenken.”
Natuurlijk is het helemaal waanzinnig als dagattracties ook meedoen en in de Verspillingsvrije Week laten zien wat zij allemaal doen om minder te verspillen. Meer informatie is te vinden op: www.verspillingsvrijeweek.nl.