Stapje voor stapje naar gezonde voeding bij onze evenementen

In 2017 startte de Nederlandse Volleybalbond (Nevobo) met het aanbieden van een gezondere keuze bij een van hun evenementen. “Bij de World Grand Prix in Omnisport Apeldoorn hadden we een smoothiebar van Debby Stam-Pilon staan”, vertelt Veva Ekkelenkamp, sponsormanager bij de volleybalbond. “Debby is oud-international en studeerde voeding en diëtiek, dus dat was een mooie combinatie waarmee we het publiek iets extra’s konden bieden.”

Uiteindelijk moet het evenement als voorbeeld dienen voor verenigingen en sportaccommodaties. Hopelijk inspireert het hen ook tot het aanbieden van gezondere keuzes.

“Dat deden we niet omdat gezonde voeding een hot item is, maar omdat het echt past bij onze sporters en bij onze achterban”, vervolgt Ekkelenkamp. “Het zit in het DNA van de volleyballer om met gezonde voeding en een bewuste levensstijl bezig te zijn. Die smoothiebar werd dan ook erg gewaardeerd, maar blijkbaar waren de prijzen te hoog. Die kennis namen we mee naar het volgende grote evenement.”

Foodcourts van de Rabobank
En zo bedacht de Nevobo voor het EK Beachvolleybal in 2018, samen met de Rabobank, de ‘Volley Bowl’: een halve volleybal met een gezonde mix van plantaardige seizoensproducten, afkomstig van Nederlandse bedrijven. “De Rabobank zet zich ook in voor gezonde voeding en denkt daar hetzelfde over als wij. Bij het EK Volleybal voor heren in 2019 stonden in Omnisport en in Rotterdam Ahoy dan ook foodcourts die gesponsord waren door de Rabobank. Samen met Omnisport, Ahoy en de Rabobank hebben we over de gerechten nagedacht. Omnisport en Ahoy kwamen met ideeën en deden de inkopen, waarna wij er onze mening over gaven. Als er een gerecht met zalm zou zijn gesuggereerd, was de Rabobank daar ongetwijfeld voor gaan liggen. Zalm komt namelijk niet uit de achtertuin.”

“Uiteindelijk verkochten we er bijvoorbeeld geen patat, maar patatas bravas van lokale aardappelen en met een gezondere saus erbij. Dat liep gewoon goed. We hadden met een paar volleyballers en ambassadeurs een filmpje opgenomen om het verhaal achter die lokale producten mooi naar voren te laten komen. Ook keken we bij deze foodcourts voor het eerst echt naar de uitstraling. Natuurlijk waren er Rabobank-uitingen zichtbaar, maar we bouwden echt wat op met stoelen en tafels erbij. Dat zag er aantrekkelijk uit en dat werkt, want waar mensen zitten, daar willen andere mensen ook heen.”

Leren van het verleden
Vervolgens vond in januari 2020 het Olympisch Kwalificatietoernooi plaats in Omnisport. “Van de provincie Gelderland, waarin gezonde voeding één van de speerpunten is, kregen we subsidie om een week lang een foodcourt te plaatsen. Samen hebben we gekeken naar verantwoorde, aantrekkelijke én betaalbare gerechten. We hadden bijvoorbeeld een groentecurry, een broodje kip lemon en een soep. We weten nu dat we de soep de volgende keer achterwege kunnen laten, maar het broodje kip lemon en de groentecurry waren erg concurrerend aan elkaar: de ene dag liep het broodje harder, de volgende dag de curry. Uiteindelijk was bijna veertig procent van het verkochte eten de gezonde variant, terwijl we maar drie gezonde alternatieven aanboden. Dat stimuleert om door te gaan.”

Ekkelenkamp heeft inmiddels, na een aantal evenementen, zicht op wat wel én niet werkt als het om gezonde voeding gaat. “Wij merken dat we vanuit het verleden echt wel dingen geleerd hebben. We krijgen steeds meer gevoel bij wat aanslaat en wat niet. De reacties zijn ook positief, mensen kiezen er echt voor. Die kennis nemen we dan ook mee in de organisatie van het WK volleybal voor vrouwen in 2022, dat door de Nevobo georganiseerd wordt. Ook dan zetten we in op gezonde voeding en het maken van bewuste keuzes.”

Samenwerking richting WK 2022
“Voor het WK 2022 hebben we een aantal ambities”, legt Ekkelenkamp uit. “Eén daarvan is dat 65 procent van het volledige voedingsaanbod gezonder is dan het huidige aanbod op locatie. Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, want friet uit de oven is al een stuk gezonder dan friet uit de frituur. Zo gaan we stapje voor stapje vooruit naar gezonde voeding bij onze evenementen. En kleine stapjes helpen ook, het gaat vooral om de mindset. De betrokken cateraar op de wedstrijdlocaties, in dit geval in GelreDome, Ahoy en Omnisport, moet langzaamaan ook die gezonde mindset krijgen.”

Het realiseren van de gezonde voedingsplannen voor het WK 2022 doet de Nevobo niet helemaal zelf. Volleybal blijft uiteindelijk namelijk het hoofdthema van de bond. “Maar we vinden het wél heel belangrijk. Daarom gaan we in gesprek met initiatieven zoals JOGG en Move2Eat, partijen bij wie voeding echt de ‘core business’ is”, besluit Ekkelenkamp. “Door met hen samen te werken, hebben we een veel groter bereik. Uiteindelijk moet het evenement als voorbeeld dienen voor verenigingen en sportaccommodaties. Hopelijk inspireert het hen ook tot het aanbieden van gezondere keuzes.”

Foto's: fotohoogendoorn.nl

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: