Door gezonde producten op een aantrekkelijke, zichtbare manier te presenteren, kiezen bezoekers er sneller voor.
Door het coronavirus moest het WK BMX enigszins op de schop: in plaats van tien dagen, duurde het nu nog slechts een weekend. Toch werd het concept van de Good Food Kitchen doorgezet, ook omdat het de aftrap zou vormen voor andere gezonde sportevenementen in Gelderland. “Er moest een voedingsaanbod zijn dat gezond en plantaardig was, maar dat ook herkenbaar en gemakkelijk zelf te bereiden zou zijn”, vertelt Laurens van Waardenburg, Manager Events bij Papendal en organisator van het WK BMX. “Door de coronamaatregelen hebben we ons nu alleen op de VIP-gasten gericht. Dat waren er vijfhonderd. We hebben er het maximale uitgehaald, maar het is natuurlijk de bedoeling dat de gezondere voeding straks voor alle evenementbezoekers is.”
Vertaalslag maken
De Good Food Kitchen was ingericht als open keuken, zodat de bezoekers chef-kok Erik te Velthuis konden zien koken. De gerechten werden vervolgens geserveerd met een flyer waarop het recept en wat informatie over de ingrediënten stonden, en waarop stond uitgelegd welk verschil het gezonde, plantaardige gerecht maakte ten opzichte van ander voedsel. “De open keuken zag er hartstikke leuk uit en sloeg goed aan”, legt Van Waardenburg uit. “Onze visie is dat je mensen niet moet dwingen tot gezonder voedsel. Je moet ze meenemen en Erik voelt feilloos aan hoe hij dat moet doen. Hij is dagelijks bezig met gezonde voeding voor topsporters, maar heeft er ook mee te maken dat die topsporters jonge mensen zijn. Hij maakt jonge mensen dus iedere dag opnieuw bewust van het feit dat gezonde voeding óók heerlijk kan zijn. Die vertaalslag van topsporters naar de evenementenbezoekers maken we nu.”
Doorgaan
Naast het WK BMX op Papendal vonden er in Arnhem meerdere side-events plaats. Mark Debets, evenementenversterker bij Sportbedrijf Arnhem, licht een van grootste side-events toe: “We hebben een mobiele pumptrack, daarmee gaan we langs scholen en geven we BMX-clinics om kinderen te laten ervaren hoe leuk zo’n klein fietsje is. Inmiddels hebben al 3657 kinderen meegedaan, maar we zijn nog niet klaar. Vaak zie je dat side-events lopen tot en met het hoofdevenement en dat het daarna meteen stopt, terwijl je juist moet doorgaan. Zeker nu, met alle recente publiciteit voor BMX na de prachtige prestaties op de Olympische Spelen en het WK in eigen land. Stap één is kinderen middels de mobiele pumptrack kennis laten maken met de sport, maar daar houden we dus niet op. Stap twee is namelijk dat we de kinderen die moeite hebben met fietsen, eruit filteren en met behulp van andere partners fietslessen aanbieden. Stap drie is dat we een fiets regelen voor de kinderen die geen fiets hebben, bijvoorbeeld om financiële redenen. Zo gebruiken we het WK BMX om met side-events een maatschappelijke bijdrage te leveren, ook als het hoofdevenement al is afgelopen.”
Die maatschappelijke bijdrage levert Sportbedrijf Arnhem ook op het gebied van gezonde voeding. De organisatie staat immers op het punt om het Convenant Gezonde Sportevenementen te ondertekenen en zette bij de side-events dan ook in op een gezonder aanbod. “Samen met JOGG hadden we locaties ingericht waar bezoekers zelf gezonde voeding konden bereiden. Er stonden vier enthousiaste dames bij een kraam om gezonde springrolls met de kinderen te maken. De producten waren vooraf al klein gesneden en bestonden uit een mix van bekend fruit als mango en minder bekende groenten als rode bieten. De kinderen gingen aan de slag, kregen een leuk verhaal bij de producten en vonden de springroll vervolgens erg lekker. Dat sloeg echt aan, het was continu ongelofelijk druk. Op zo’n manier leg je een mooie basis voor gedragsverandering. Gezonde voeding werkt namelijk niet met een wijzend vingertje. Je moet de kinderen, en in hun kielzog ook de ouders, laten ervaren hoe leuk en lekker gezond eten is.”
Gezamenlijke doelstelling
JOGG-Teamfit ondersteunt sportevenementen bij het gezonder maken van het voedingsaanbod. Zij adviseren om het assortiment in te richten aan de hand van de Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum, zodat er straks meer producten worden aangeboden binnen de Schijf van Vijf. Door gezonde producten op een aantrekkelijke, zichtbare manier te presenteren, kiezen bezoekers er sneller voor. “Maar dat niet alleen”, aldus Debets. “De JOGG-regisseur in Arnhem fungeert als aanjager en verbinder. Ze denkt mee over hoe we ervoor kunnen zorgen dat de kinderen niet eenmalig springrolls komen maken, maar dat ze er ook thuis mee aan de slag willen. Het hebben van zo’n gezamenlijke doelstelling en daar samen over nadenken, is misschien wel de belangrijkste rol die de JOGG-regisseur heeft. Daarnaast heeft ze veel contacten, bijvoorbeeld met andere lokale organisaties die wij niet kennen en waar wij het beste groente en fruit kunnen bestellen. Dat is heel waardevol, omdat je al die partners nodig hebt om succesvol te zijn. Die samenwerking kunnen we ook weer meenemen richting het WK Volleybal van 2022, dat deels in Arnhem zal plaatsvinden.”
Laagdrempelig en lekker
Ook op Papendal gaat het vizier alweer vooruit. Als organisator van het WK BMX weet Van Waardenburg wat er komt kijken bij het neerzetten van een gezond sportevenement. “De provincie Gelderland en de organisatie van het WK Volleybal zien graag dat Papendal zich ook in 2022 ontfermt over het gezonde voedingsaanbod. Het toernooi vindt plaats op meerdere locaties, dus we zullen te maken krijgen met verschillende cateraars. Als je gezonde voeding bij sportevenementen wil implementeren, moet je ook met hen rekening houden. Hoe gaan zij het concept van gezonde voeding adopteren? Hoe ziet hun verdienmodel eruit? Daar moet je vooraf afspraken over maken. De bezoekers staan er in ieder geval voor open, mits je het laagdrempelig én lekker houdt. We willen het eerlijke verhaal vertellen en mensen een gezonde keuze aanbieden. De kennis en ervaringen die wij daar nu in hebben, nemen we mee richting andere gezonde sportevenementen.”