Corona gooit al geruime tijd roet in het eten voor allerhande sportevenementen. Zo ook voor Nederlands grootste evenement, de 4DAAGSE in Nijmegen. In 2020 moest de 104e Walk of the World kort voor aanvang worden afgelast. Koninklijke Wandelbond Nederland, Stichting DE 4DAAGSE en House of Sports lieten het er de afgelopen twee jaar niet bij zitten en trokken letterlijk en figuurlijk de stoute schoenen aan. Samen ontwikkelden zij een app waarmee De Alternatieve Vierdaagse werd gefaciliteerd, en met succes! Tijdens De Alternatieve Vierdaagse hoef je niet op het officiële parcours in of rond Nijmegen te lopen. Met de speciale app kun je zelf een route uitstippelen. Dat kan op iedere plek op de wereld. Deelnemers lopen een afstand tussen de 5 en de 50 kilometer. Bij de reguliere 4DAAGSE loopt men 30, 40 of 50 kilometer per dag.
Blijvend karakter
“In 2020 dachten we nog dat het een eenmalig iets zou zijn”, vertelt Koen Hermens van House of Sports. “Intussen hebben we de tweede editie van De Alternatieve Vierdaagse achter de rug en denken we dat het een blijvend karakter zal hebben, naast de reguliere 4DAAGSE. We hebben van deelnemers teruggekregen dat ze ondanks de gewijzigde opzet toch het 4DAAGSE gevoel hadden, waarbij ze zichzelf op de vrijdag mochten belonen voor hun gezonde prestatie. We hebben met De Alternatieve Vierdaagse ook nieuwe doelgroepen aangetrokken. Waar normaal gesproken 80 nationaliteiten in en rond Nijmegen wandelen, werd nu in een heleboel landen De Alternatieve Vierdaagse gewandeld. Wereldwijd zat wandelen mede dankzij corona in de lift. Door de laagdrempelige opzet waarbij men kon deelnemen met een afstand vanaf 5 kilometer, en men kon pauzeren gedurende een wandeling, zagen we ook meer kinderen die met hun ouders samen liepen.”
Een-op-een communicatie tijdens Alternatieve Vierdaagse
Met alle deelnemers kon via de app een-op-een gecommuniceerd worden. Direct mailings en andere messaging tools werden ingezet om mensen veilig aan de finish te krijgen. “Zo is 50 kilometer wandelen een serieuze afstand”, licht Koen toe. “In deze organisatievorm kennen we geen hulpposten onderweg. Daarom hebben we deelnemers zo goed mogelijk op de hoogte gehouden van wat goed is voor hun lichaam. We gaven, samen met deskundige partners en sponsoren, bijvoorbeeld informatie over energy earners: welke voedingsmiddelen kortstondige energie geven, en welke langer.
We wilden de wandelaars informeren, inspireren en tips geven. Je weet dat deelnemers een hele prestatie gaan leveren, daar hoort een goede keuze bij. ‘Zorg voor jezelf als een topsporter’. Ook konden we op deze wijze meteen op de actualiteit inspelen. Wat doe je bijvoorbeeld als het op een dag heel warm is? En we hebben via socials het sentiment van de deelnemers gemeten. De indruk was dat dat vooral een positief sentiment was. Deelnemers die aangaven dat ze vol energie aan het wandelen waren. Tot slot boden we mensen digitale interactie door ze de mogelijkheid te geven in te loggen op een seminar setting die we organiseerden. We hadden bijvoorbeeld oud topsporters aan tafel om deelnemers te inspireren tot een gezonde leefstijl. Of de marsleider ging in een virtuele stadion omgeving een-op-een in gesprek met de wandelaars.”
Kansen voor gezondere sportevenementen
House of Sports tekende in 2018 als een van de eerste partijen het Convenant Gezonde Sportevenementen. Alle partijen staan een gezonde leefstijl voor, wat alleen maar is versterkt door corona. Wat was voor House of Sports de reden om te tekenen? “In de basis kan niemand er op tegen zijn”, antwoordt Koen. “Met elkaar spreek je af waar je aan gaat werken op het vlak van een gezondere leefstijl. Specifiek voor sportevenementen betekent het op dit moment dat niet alleen maar gezondere producten worden aangeboden aan bezoekers en deelnemers. Maar we willen mensen in elk geval de keuze geven om voor gezond te gaan. Je hebt genoeg evenementen waar alleen maar fastfood te krijgen is. We willen bewustzijn creëren en daar ook naar handelen. Ook bij de keuze van sponsoren maken we de afweging. Zo hebben we het EK 3x3 Basketbal georganiseerd met Tommies als partner. We letten er op dat merken zich in de activatie richten op het in beweging brengen van mensen.”
“Voor De Alternatieve Vierdaagse hadden we wat dat betreft ook enkele mooie sponsoren. Zorg van de Zaak biedt bijvoorbeeld een netwerk van bedrijven dat ondersteunt bij het mentaal en fysiek fit blijven. Doordat de organisatie aan 60.000 bedrijven is verbonden kon contact worden gelegd met veel werknemers die op dat moment thuis zaten. Univé is als Supporter van Sport actief betrokken bij evenementen waar meer dan 1 miljoen mensen zelf actief sporten. En LOWA is bekend van de goede wandelschoenen. Eigenlijk hadden we voor De Alternatieve Vierdaagse hiermee een hele mooie mix van sponsoren die allemaal een gezonde leefstijl nastreven.”
“De nieuwe digitale setting, de laagdrempeligheid qua afstanden en eigen invulling van de omgeving waar men wandelt, heeft ervoor gezorgd dat de 4DAAGSE aan het verjongen is. Door corona is daarbij de nadruk meer op een gezonde leefstijl komen liggen. We zijn nog volop aan het ontdekken welke kansen dit biedt om het evenement in de toekomst te organiseren”, besluit Koen. “Zowel qua betrokkenheid van de doelgroep als wat het stimuleren van gezondere keuzes betreft. Ook andere evenementen zullen van deze ervaringen kunnen leren. Zo hebben we vanuit House of Sports tijdens COVID-19 de licentie voor Nederland en Belgie verworven van de grootste fitness-competitie ter wereld: www.hyrox.com. Op 24 oktober kan iedereen zijn/haar fitheid challengen in de Rai.”