Pilot leert: de gezondere pannenkoek slaat aan

Voorop staat dat bezoekers van Diergaarde Blijdorp en het Nederlands Openluchtmuseum die trek hebben in een smakelijke, voedzame en toegankelijke pannenkoek op hun wenken bediend worden. In een pilot werkten beide, in samenwerking met het Voedingscentrum en JOGG, aan een gezondere pannenkoek. Zonder het van de daken te schreeuwen. En zonder concessies te doen aan de smaak en kwaliteit. Integendeel zelfs.

Voorop staat dat bezoekers van Diergaarde Blijdorp en het Nederlands Openluchtmuseum die trek hebben in een smakelijke, voedzame en toegankelijke pannenkoek op hun wenken bediend worden. In een pilot werkten beide, in samenwerking met het Voedingscentrum en JOGG, aan een gezondere pannenkoek. Zonder het van de daken te schreeuwen. En zonder concessies te doen aan de smaak en kwaliteit. Integendeel zelfs.

Johan Meurs is chef-kok en teamleider van de keuken van het Openluchtmuseum. Tahnee Pauw is teamleider Horeca. Tahnee: “Mijn focus ligt onder andere op het in kaart brengen van een bewuster gekozen assortiment, de uitstraling hiervan en de communicatie.” Het Nederlands Openluchtmuseum kent maar liefst acht horecalocaties. Allemaal hebben ze een nostalgisch karakter. Zoals Herberg de Hanekamp, inclusief een prachtige poffertjeskraam. Twee jaar geleden was Tahnee samen met een collega bij een Gezond Uit-bijeenkomst in De Efteling. “Er werd toen gesproken over de volkoren pannenkoek. Toen kwam vanuit het Voedingscentrum de vraag: wie wil de uitdaging aangaan om te starten met een pilot om een gezondere pannenkoek in het assortiment aan te bieden? We keken elkaar aan en dachten: ja hoor, dat gaan we gewoon doen! En dat hebben we gedaan. We zagen het vooral als een mooie kans om een grote stap te zetten om een van onze doelen na te streven: onze dagbezoekers een bewuste keuze aanbieden.”

“Het went zó snel!”
Het Nederlands Openluchtmuseum is allereerst om tafel gaan zitten met Kim Eversteijn van het Voedingscentrum. “We hebben met haar een aantal opties besproken”, legt Johan uit. “Over de recepturen en de mogelijkheden om onze gasten iets aan te bieden wat bovenal smakelijk is en gezonder. We hebben met hen een aantal mixen getest. Eén sprong eruit. Daarvan vonden we: die past bij ons. We hebben gekozen voor een mix die gezonder is, vanwege een hoger vezelgehalte.”

Hoe de reacties van de bezoekers waren? Tahnee: “Dat is wel leuk. Onze pannenkoeken – én poffertjes – zien er volstrekt hetzelfde uit als vroeger. Wat we horen, is dat de mensen ze heel smaakvol vinden. En het grappige is: het went zó snel. We hebben het er eigenlijk nooit meer over.” Eigenlijk was het voor het Openluchtmuseum dus meer een logische stap in een proces dan een tijdelijke pilot.

Eet als een toekan
Ook Diergaarde Blijdorp wilde aan de slag met de pilot van het Voedingscentrum. Drie weken lang stond in het pannenkoekenrestaurant, de Terraszaal in Diergaarde Blijdorp, de pannenkoek Tropicana op de menukaart. Sten Pijlman is Marketeer binnen Blijdorp. Hij ‘vertaalt’ samen met Edwin Allen (horeca) de verhalen van de Diergaarde door naar de dagbezoekers en abonnementhouders. “Daar proberen we allerlei leuke ideeën en concepten voor te bedenken.” Zoals de Tropicana-pannenkoek.

Dit was een kinderpannenkoek, met een leuke, kleurrijke uitstraling, gecombineerd met een spannend verhaal. “We hebben daarmee een link gelegd met wie we zijn. De pannenkoek leerde de kinderen – en liet ze ervaren – wat toekans eten.” En met het dieet van de toekan is weinig mis. “We hebben het verhaal samen met onze collega’s van educatie ontwikkeld.” Het is heel belangrijk dat je echt aansluit bij wat een dagbezoeker wil, benadrukt Sten. “Bij een dagje uit hoort iets lekkers. Je kan een bewuste keuze heel interessant maken door er een bepaald verhaal omheen te vertellen en het eigenlijk aantrekkelijker te maken dan de traditionele optie.” Dat is ook echt gelukt, want de pannenkoek Tropicana is net zoveel verkocht als de normale variant. “Daar moet ik wel bij zeggen”, legt Sten uit, “dat dat gebeurde toen we tafelbordjes hadden geplaatst, waardoor de bezoekers kennis konden nemen van het verhaal.”

De reactie van de mensen is het belangrijkst
Er stond bij vermeld dat het een volkorenpannenkoek is. Sten: “Dat hebben we niet prominent gedaan. Uiteindelijk is de eerste reactie van mensen echt het belangrijkste.” De pilot is belangrijk voor Blijdorp. “Vorig jaar zijn we gestart met een ambitieuze herpositionering. Van een klassieke dierentuin zijn we naar een internationale natuurbeschermingsorganisatie aan het gaan. De pilots die we doen zijn heel waardevol voor ons binnen die grote transformatie waar we mee bezig zijn. Gezond eten hoort daarbij.” Kim Eversteijn van het Voedingscentrum vult aan: “We weten dat alles wat je meer in het zich zet sneller gekozen wordt. De Tropicana-pannenkoek is hier, door de opvallende tafelbordjes, een mooi voorbeeld van.”

Aan de slag?

Ben je werkzaam bij een dagattractie en wil je ook stappen maken richting een gezonder dagje uit? Een JOGG-Teamfit coach staat klaar om jou op weg te helpen met het gezonder maken van het assortiment. Je kunt hiervoor contact opnemen met Debby Stam, debby.stam@jogg.nl

Daarnaast biedt het Voedingscentrum ook dit jaar weer twee parken de kans om deel te nemen aan een pilot. Dit mag van alles zijn; denk naast het samenstellen van een gezondere pannenkoek, bijvoorbeeld ook aan het aanbieden van een gezonder kindermenu. Dus wil jij met jouw park aan de slag met een specifiek onderdeel van het voedingsaanbod? Meld je dan aan bij Debby.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: