Maak verantwoorde keuzes zichtbaar: op de kaart, in je beleid en eigenlijk overal

“Wij ondertekenden de Ambitie Gezond Uit in september 2021. Ik ben er speciaal voor teruggekomen van mijn vakantie, omdat ik er per se bij wilde zijn.” Aan het woord is Gerard Wanink, manager Horeca bij drie locaties van Accres in Apeldoorn: Kinderparadijs Malkenschoten, Aquacenter Malkander en openluchtzwembad Boschbad. Bezoekers kunnen er steeds makkelijker verantwoorde keuzes maken. Omdat die gezonde opties heel zichtbaar worden gemaakt.

Accres is een zelfstandige organisatie die vooral sociaal-maatschappelijke locaties beheert en exploiteert voor de gemeente Apeldoorn (en een aantal in Almelo), én is dé partij in Apeldoorn als het gaat om het stimuleren en organiseren van een actieve leefstijl vanuit Sportservice Apeldoorn. “Wij beheren en exploiteren sporthallen, wijkcentra, kinderparadijzen en zwembaden.” Het woordje ‘gezond’ proberen ze zo veel mogelijk te mijden, legt Gerard uit. “We praten liever over ‘verantwoorde keuzes’ en kijken naar de totale omgeving waar onze bezoekers zoveel mogelijk uitgedaagd worden te bewegen, spelen en verantwoorde keuzes te maken als het gaat om eten en drinken. Het drukt beter uit dat bezoekers vooral zelf goed moeten kunnen afwegen. Vooral abonnementhouders, mensen die dus vaker komen, willen gewoon niet altijd een patatje of een frikadelletje.”

Keuzemogelijkheden goed zichtbaar maken

“Bij het Aquacentrum hangen boven de verkoopbalie vier hele grote posters. Op drie ervan staan verantwoorde keuzes. We proberen de verantwoorde opties dus echt goed te laten zien.” Bij het Kinderparadijs gebeurt dat ook. Als bezoekers er binnenkomen, worden ze al getriggerd door borden waar aantrekkelijke, gezonde producten op staan. En eigenlijk gebeurt het zelfs nóg eerder, want ook bij acties die o.a. via social media gecommuniceerd worden, wordt altijd een verantwoorde keuzemogelijkheid aangedragen.

“Hoe we dit voor elkaar krijgen? Het is de kunst om het vooral niet te ingewikkeld te maken. Gewoon stap voor stap werken. We hadden bijvoorbeeld een ‘ongezond product’ dat veel verkocht werd: onze tosti. Dat hebben we omgetoverd naar gezond! Tegenwoordig gebruiken we volkorenbruinbrood. We verkopen er nog steeds 4.500 op één locatie per jaar. De bezoekers waarderen dit zeer, ze vinden het prima en lekker!”

Borging en verbreding
“Onlangs heb ik voor Kinderparadijs Malkenschoten en zwembad Malkander op papier gezet hoe wij omgaan met de Gezond Uit-ambities en waar het in onze organisatie terug te vinden is. Het moet gewoon ook in het beleid vindbaar en eruit herleidbaar zijn dat we zijn aangesloten bij Gezond Uit. Je moet voorkomen dat het vrijblijvend wordt.” Ondanks alle stappen die al gezet zijn, blijft Gerard ambitieus. “Ik wil nog meer gaan werken met lokale partners en met streekproducten.” Onlangs werd al een samenwerking aangegaan met De Passerel. “De Passerel ondersteunt mensen met een beperking, van jong tot oud, om hun eigen leven te leiden en zelf keuzes te maken.” Zij runnen een bakkerij in Epe. “Speciaal voor ons maken ze vegan volkorenbollen.” Mensen die toch graag een broodje kroket eten en dit broodje erbij krijgen geven aan: “Veel lekkerder dan een witbroodje.”

Tips voor collega’s heeft Gerard volop. “Je moet echt zoekend en experimenterend nagaan wat voor jouw locatie interessant is. Er zijn zó veel gezonde mogelijkheden. Niet alles is op elke plek verkoopbaar.” En last but not least: betrek je leveranciers. “Wij werken samen met Hanos. Binnenkort spreek ik weer met hun culinair adviseur en nemen we samen door welke nieuwe producten er op de markt zijn gekomen. Ik ga ook naar de Horecava om daar ideeën op te doen.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: