Vorig jaar zijn Robert en zijn collega Judith Berbers gaan kijken of de keuze voor friet ook wat gezonder kon. Samen met het Voedingscentrum zijn ze een pilot gestart. Doel van de pilot was om door middel van het aanbieden van verschillende portiegroottes van friet, gasten te stimuleren een kleinere portie te nemen. De keuzevrijheid van gasten werd daarbij niet beperkt. Voorafgaand aan de pilot was de standaard portie friet zo’n 250 gram. In de pilot van Gezond Uit hebben Robert en Judith deze portie aangepast naar 150 gram. Bezoekers die ‘friet’ bestelden kregen tijdens de pilot standaard een kleinere portie, tenzij zij actief vroegen naar een grote portie. Met deze methode, de zogenaamde ‘default nudge’, beïnvloed je de keuze van gasten. Een kleinere portie friet serveren aan mensen die friet bestellen zorgt ervoor dat zij minder calorieën en zout tot zich nemen.
De meeste bezoekers viel het verschil niet op. Ook scholieren vonden de kleine patat een prima portiegrootte. Robert: “De pilot is ons heel goed bevallen. Het heeft ons laten zien dat ‘doen wat goed is’, namelijk het aanbieden van een betere keuze, samen kan gaan met een hogere omzet. Voor ons is het voordelig om kleinere porties aan te bieden, en onze bezoekers vinden het een goede portie. Wij hebben er dan ook voor gekozen om de kleine portie van 150 gram als standaard aan te blijven bieden.”