Gezond Uitgelicht: Bij een actief themapark hóórt gezonder eten en drinken

Als je themapark Dinoland Zwolle binnenwandelt, beland je direct in Friendship Airport. Je kijkt meteen op naar een heel grote dinosaurus met daarnaast een vliegtuig, heel veel koffers én een lunchtruck. Helemaal passend bij de sfeer van een Amerikaans vliegveld. In dit gebied vind je een gezonde lunchtruck. “Bezoekers kunnen er ook water kopen, smoothies, appels en bananen en gesneden fruit in een zakje”, vertelt Betty-Carien van den Esker (Park- en procesmanager Dinoland).

We proberen om op creatieve manieren een gast te verleiden een gezondere of vegetarische keuze te maken Betty-Carien van den Esker

Drie jaar geleden ondertekende Dinoland Zwolle de ambitie Gezond Uit. “Het voelde voor ons als een heel logische keuze. Het sluit aan bij waar we voor staan en mee bezig zijn.” Kort samengevat is de visie van Dinoland Zwolle dat voor de doelgroep, 2- t/m 10-jarigen, met hun ouders, verzorgers, grootouders e.d. een aanbod gecreëerd wordt vanuit een basis van ontdekken, spelen en leren. Waar kinderen volop kunnen bewegen en waar gezonde keuzes kunnen worden gemaakt op het gebied van eten en drinken. Betty-Carien: “Wij vinden onszelf geen attractiepark, maar een speel- en doepark. De kinderen zijn buiten, zelf bezig, ontdekken, spelen en leren.”
De aansluiting bij Gezond Uit had nog een voordeel: “Het is heel interessant om hierdoor ook bij andere parken te kijken hoe zij hun aanbod gezonder maken. Het is heel waardevol om van elkaar te leren.”

IJspret blijft ijspret
Midden in het park staat het restaurant. Met volop keus, ook nadrukkelijk met vegetarische gerechten. “We streven naar zo min mogelijk vlees, al zijn onze gasten daar nog niet altijd aan toe. We proberen om op creatieve manieren een gast te verleiden een gezondere of vegetarische keuze te maken. Dat is de uitdaging. Uiteindelijke ligt de keuze wel bij de gast waar de voorkeur ligt. Dus verkopen we het wel.” Maar, met nadruk: “Alleen Beter Leven 3 sterren-vlees.” Voor elke snack is er een vegetarische variant.
Soms wordt echter heel bewust een keuze niet meer aangeboden, als het geen pijn doet. “We zijn dit jaar begonnen met ander ijs. We zijn helemaal overgeschakeld op Nice ijsjes. Die zijn bijna allemaal op basis van honderd procent vruchten en ietsje kleiner dan veel andere ijsjes. We zien dat kinderen er nét zo blij mee zijn als voorheen met ongezondere ijsjes.”

Kernwaarden
“Ik heb de afgelopen jaren een master Innovatie gedaan. Ik ben begonnen met de vraag: hoe kunnen we op een leuke manier gezonde keuzes aanbieden binnen Dinoland Zwolle? Dat is een vliegwiel geweest.” Elk park zou wat Betty-Carien betreft één of twee mensen moeten hebben die dat heel erg leuk vinden om te doen. “Daarnaast is intrinsieke motivatie van een directie en de medewerkers gewoon ontzettend belangrijk. We hebben Dino-kernwaarden opgesteld, waar gezonder eten en drinken bijhoort. We vragen onze medewerkers om die te onderschrijven. Daardoor wordt voor iedereen nog duidelijker waar Dinoland voor staat.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: