Gezond Uit ondertekenaars doen inspiratie op in het Openluchtmuseum

“Veel aantrekkelijker, deze porties.”, “Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis!”, “Echt een prima hoeveelheid en heerlijke friet!” In subgroepen worden de deelnemers van de Gezond Uit bijeenkomst in het Nederlands Openluchtmuseum rondgeleid langs een aantal van de plekken waar gezondere keuzes gemaakt worden. Waaronder de ambachtelijke frietbakkerij. De bakjes zijn zo gemaakt dat de portiegrootte ‘de helft van normaal’ is. Kleine porties, met minder zout en gefrituurd in gezondere olie.

De lunchwandeling van de Gezond Uit bijeenkomst is vooral proeven en sfeer proeven in het park. In een nostalgische poffertjeskraam ervaren de deelnemers dat gezondere ingrediënten en de authentieke poffertjessmaak prima samengaan. Het leidt tot geanimeerde gesprekken: moet je bijvoorbeeld actief communiceren als je gezonder meel gaat gebruiken? Bij Herberg De Hanekamp, sinds de achttiende eeuw bekend in Zwolle en omstreken, krijgen de deelnemers twee verschillende, gezondere pannenkoeken geserveerd. Met de vraag: welke vind je het lekkerst? “Dat doen we ook af en toe bij onze bezoekers”, legt executive chef Johan Meurs uit. “De beste manier om na te gaan of ze iets lekker vinden is door hun eerlijke mening te vragen.”

Ervaringen uitwisselen, samen nadenken over welke stappen je kunt zetten naar gezondere keuzes en samen werken aan een structurele, volgbare implementatie van je plannen. Die drie elementen staan centraal in het middagprogramma. De beste aanpak is altijd maatwerk, zijn de deelnemers het eens. Die aanpak moet passen bij het karakter van je locatie en de wensen van bezoekers. Hoe actief je de gezondere keuze vervolgens promoot verschilt echt per geval.

Diergaarde Blijdorp vertelt over hun succesvolle campagne: “Word net zo sterk als onze gorilla’s, kopieer hun dieet.” In een filmpje werd – uiteraard met een knipoog – de suggestie gewekt dat bezoekers dezelfde emmers met bananen, bladeren en groenten zouden krijgen voorgeschoteld. Een aandachttrekker die aansloeg. “In werkelijkheid hebben we lekkere lunches gecreëerd in lijn met wat onze gorilla’s graag eten.” In Steinerbos Belevenispark wordt onder andere gewerkt met gezondere kindermenu’s. Hoe ‘normaler’ je dat presenteert, hoe beter het aanslaat, ervaren ze. “Ga vooral niet van de daken schreeuwen dat het gezond is! Kinderfeestje Eekie Healthy (vernoemd naar parkmascotte Eekie de Eekhoorn) werkt echt beter!”

Debby Stam en Marjolein Bolhuis-Eijsvogel vertellen namens JOGG over de impact die Gezond Uit inmiddels maakt. De beweging is groeiende. Terugkijkend op de dag valt hen op dat de parken bovenal heel ambitieus én heel realistisch zijn. Dat wordt nog eens bevestigd in de slotsessie: de deelnemers testen daarin een tool om gestructureerd hun doelen, subdoelen en tijdpad op papier te zetten. “Goed hier op deze manier over te sparren”, “Dit helpt om onze eigen doelen inzichtelijker te maken”, krijgen de makers terug. Alle reden om aan het eind van een nuttige en leuke dag vol praktische voorbeelden nog even na te praten met elkaar. Uiteraard met aantrekkelijke en gezondere hapjes.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: