Een grote sprong voor een gezond dagje uit

Van een lokale stap naar een landelijke samenwerking. JOGG-regisseur Maike Cremers ging in gesprek met de Arnhemse vestiging van Jumpsquare over hun voedingsaanbod, maar kreeg uiteindelijk samen met JOGG tweeëntwintig locaties van de trampolineparkketen mee in de ambitie Gezond Uit. Samen met Remco Wittendorp van Jumpsquare Group deelt ze hoe deze samenwerking tot stand kwam.

Maike is JOGG-regisseur én buurtsportcoach in gemeente Arnhem. In de zomervakantie organiseerde ze een uitje voor kinderen van vier tot twaalf jaar in haar buurt; ze gingen naar trampolinepark Jumpsquare. “Als JOGG-gemeente zetten we vooral de werkwijze JOGG-Teamfit in bij sport- en buurtlocaties en als buurtsportcoach bedenk ik daarnaast verschillende activiteiten om kinderen meer in beweging te krijgen. Eén van die activiteiten was met twintig kinderen een middag naar Jumpsquare.”

Bij Jumpsquare worden kinderen gestimuleerd om te bewegen, maar Maike merkte op dat het voedingsaanbod van het trampolinepark nog niet zo gezond was als ze hoopte. “De kinderen mochten tijdens het uitje zelf eten of drinken kopen in de kantine en sommige kinderen kochten een blikje Red Bull. Ik schrok omdat dit niet past bij onze gedachte over een gezonde omgeving voor kinderen.”

Ambitie Gezond Uit
Maike vertelt verder: “Ik ben naar de parkmanager van de locatie gestapt om te vragen of ze open stonden voor een gesprek over de JOGG-aanpak en onze ambities.”

Haar spontane stap zette iets in beweging. Het visitekaartje van Maike werd door de parkmanager in ontvangst genomen en kwam terecht bij Buying & Merchandising Manager Remco Wittendorp. Hij is verantwoordelijk voor het voedingsaanbod van alle Jumpsquare-vestigingen in Europa.

“Alle locaties hebben dezelfde menukaart. Bij het eerste gesprek ging het daarom niet over één, maar over bijna alle vestigingen van Jumpsquare Group in Nederland”, legt hij uit. “We waren ook bezig om het gezondere assortiment uit te breiden en ik vond het daarom logisch om de ambitie Gezond Uit te ondertekenen.”

Na ondertekening van de ambitie zette hij concrete stappen. Remco benadrukt dat hij het belangrijk vond om daad bij het woord te voegen: “Ik vind dat je echt inzet moet tonen als je aansluit. We hebben aan onze menu’s inmiddels gezonde opties toegevoegd en we zetten op de menukaart de gezonde keuzes bovenaan.”

Feestjes en groentesnacks
Remco is diverse vervolgstappen aan het onderzoeken om het voedingsaanbod nog gezonder en ook duurzamer te maken. “We zijn ook de mogelijkheden aan het verkennen om groentesnacks toe te voegen aan de bestaande feestarrangementen”, verklaart hij. “Bij feestjes wordt al geen frisdrank, maar suikervrije limonade en een waterijsje aangeboden.”

Maike vindt dit een stap in de goede richting en ziet kansen. “Het zou mooi zijn als er hierna een volledig gezond arrangement op de menukaart komt, waarmee de boodschap wordt uitgedragen dat een feestje ook gezond kan zijn”, zegt ze.

Er zijn tegelijkertijd ook uitdagingen. “Elke stap die wordt gezet moet wel schaalbaar zijn omdat we overal hetzelfde willen serveren”, vertelt Remco. Gezonde toevoegingen of aanpassingen op de menukaart die bij verschillende Jumpsquare-vestigingen niet werken, kunnen hierdoor niet worden gemaakt. Daarnaast ziet Remco ook dat gezonde groentesnacks in kleine verpakkingen, zoals worteltjes, vaak duurder zijn dan ongezonde snacks, maar daar wil hij een oplossing voor bedenken. “Ik onderzoek of we het in grote hoeveelheden kunnen inkopen, dan kan het wellicht goedkoper.”

Tips voor ondertekenaars van de ambitie Gezond Uit

  • Zorg dat er op de menukaart ook een gezond gerecht of gezondere snack staat, zodat een gezonde keuze kan worden gemaakt.
  • Zorg dat de gezondere opties, zoals suikervrije limonade, bovenaan staan op de menukaart.
  • Voeg snackgroente toe aan borrelplanken en arrangementen bij feestjes en partijen.
  • Zet water, fruit of andere gezonde opties in het zicht op de bar of balie.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: