De ‘tops’ van 2022

Na meer dan twee jaar online vergaderen, kwamen we in maart 2022 eindelijk weer fysiek bij elkaar voor de Gezond Uit bijeenkomst bij Ouwehands Dierenpark. Met meer dan 20 mensen van verschillende dagattracties bespraken we de ‘tops en flops’ van de afgelopen tijd; welke veranderingen in het assortiment waren een groot succes én welke experimenten waren niet voor herhaling vatbaar? In dit artikel zoomen we in op de ‘tops’ en hopen we meer mensen met deze best practices te inspireren.

Vegetarische keuze promoten
In samenwerking met de Wageningen Universiteit (WUR) heeft Ouwehands Dierenpark onderzoek gedaan naar de invloed van dierenwelzijn op het koopgedrag van haar bezoekers met als doel bezoekers te stimuleren om meer voor plantaardige opties te kiezen. Ouwehands Dierenpark heeft een pilot gedraaid met de verkoop van vegetarische varianten voor de hamburger, cheeseburger, kipburger en de kroket. Samen met de onderzoekers van de WUR plaatste F&B manager Micha Huisman borden waarop staat “Vind jij dierenwelzijn belangrijk?” om te kijken of dit de verkoop van de vegetarische producten zou beïnvloeden. Uit de cijfers blijkt dat sinds het start van het onderzoek de verkoop van de vegetarische varianten gestegen is. Micha: “De borden leveren blijkbaar een bijdrage aan de bewustwording rondom dierenwelzijn bij onze bezoekers. We hebben er daarom voor gekozen om de vegetarische producten standaard in ons assortiment op te nemen.”

Snackgroente op het (kinder)menu
De kindermenu’s aanvullen met een gezonde snack lijkt een succes, blijkt uit een pilot bij Wildlands Adventure Zoo Emmen. Richard Dekkers, manager Horeca, Retail en Logistiek van Wildlands laat weten dat de verkoop losse snackgroenten die op de horecapunten werd aangeboden, niet het succes had dat werd verwacht. “Omdat we dit product wel in ons assortiment wilden behouden, hebben we de snackgroente recentelijk opgenomen in onze kindermenu’s. Om de prijs van deze menu’s gelijk te kunnen houden hebben we de portiegrootte van de friet met snack aangepast en de snackgroente toegevoegd.” De eerste resultaten van deze proef zien er veelbelovend uit. Richard: “Het kindermenu is nog steeds dé hardloper voor kinderen en we hebben geen enkele negatieve reactie op deze aanpassing gehad.”

Verse groente en fruit voor een scherpe prijs
Bij Madurodam loopt de (losse) verkoop van verse groente en fruit juist heel goed. Jan-Willem Mulder, horecamanager van Madurodam, biedt meerdere soorten snackgroente- en fruit aan. Jan-Willem: “Onze hardloper is de crudité. In een beker crudité zitten gesneden paprika, komkommer en wortel met een apart bakje met yoghurt dressing.” Daarnaast kunnen bezoekers een beker met komkommer en tomaatjes, of een beker met druiven kiezen. In de zomermaanden zijn ook verse aardbeien en gesneden watermeloen beschikbaar. Naast de aantrekkelijke presentatie van de producten die naast vers handfruit en stukjes groente ligt, zou ook de scherpe prijsstelling een rol kunnen spelen in het succes. Alle fruit- en groentebakjes worden tussen €2,25 en € 2,95 aangeboden. “Dit maakt de producten een perfect tussendoortje dat onze bezoekers er graag bij bestellen”, aldus Jan-Willem. Dit voorbeeld laat onder andere zien dat een aantrekkelijke presentatie en een lagere prijs voor gezonde producten (t.o.v. ongezonde producten) bezoekers kan verleiden om een betere keuze te maken.

Geïnspireerd door deze drie mooie voorbeelden? Probeer het dan ook eens in jouw horecalocatie en laat ons weten of het werkt!

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: