De gezonde beleving in het Openluchtmuseum

Het Openluchtmuseum, gevestigd in de JOGG-gemeente Arnhem, biedt jaarlijks meer dan 550.000 bezoekers een reis terug in de tijd. Daarmee is het Openluchtmuseum het best bezochte museum buiten de Randstad. Maak je voor de bezoekers het museumuitje iets gezonder, dan heeft dat door de aantallen bezoekers al snel een flinke positieve impact. Johan Meurs, chef-kok bij het museum en Nikele Hubers, afdelingshoofd horeca, lichten de gezonde keuzes toe die in het museum gemaakt worden. Johan: “De beleving staat bij ons centraal. Die moet goed zijn, vooral bij het gezonde aanbod.”

Wat doen jullie al aan een gezond aanbod?
Johan: “Wij vinden het heel belangrijk dat de bezoeker altijd een gezond en verantwoord alternatief kan kiezen. Daar richten we ons beleid op in. Bruine broodjes bijvoorbeeld, die ook nog in de museumbakkerij gebakken kunnen worden.”

“De bezoeker is klaar voor een gezonder aanbod”, vult Nikele aan. “Toen we afgelopen jaar de kroket uit een van onze populaire arrangementen schrapten, is dat niemand opgevallen. Er wordt niet naar gevraagd en bezoekers bestellen simpelweg iets anders. We hebben ook de portiegrootte van de friet aangepast. Aanpassingen in de maaltijdsalades, waar we minder vlees, en meer groente en noten in zijn gaan doen, zijn positief ontvangen en worden goed verkocht. Verder staan er watertappunten verspreid over het park, waar bezoekers gratis hun flesje kunnen vullen.”

Johan vertelde al over de museumbakkerij, wordt er nog meer in het museum gemaakt?“Zeker, er worden op ambachtelijke wijze unieke producten in het museum vervaardigd”, bevestigt Johan. “In de museumbakkerij bakken we ons eigen brood, dat we vervolgens weer in ons menu kunnen opnemen. We telen verse groente, waar mogelijk, op onze eigen grond. De producten die we niet zelf kunnen maken of telen, kopen we zo veel mogelijk lokaal in.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
Nikele: ”Met name bij het Canon Cafe bij de entree van het museum willen we het duurzame en gezonde aanbod uitbreiden. Daarnaast willen we de frietjes die we voorheen aan kinderen op schoolreisje aanboden vervangen door een gezonder alternatief. Het ijsassortiment willen we ook gezonder en duurzamer maken. Samen met JOGG en het Voedingscentrum stellen we de doelstellingen op om ons assortiment nog gezonder en duurzamer te maken.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: