Bezoekers verleiden tot een gezondere keuze

Aan de start van het seizoen van 2020 heeft het horecateam bij GaiaZoo de ambities omtrent het gezonde aanbod verder doorgetrokken. Jean-Paul de la Haye, coördinator horeca: “Om ervoor te zorgen dat de gezondere opties ook daadwerkelijk gekozen worden, proberen wij met nudging onze bezoekers hiertoe te verleiden.” Een nudge is een verandering van de omgeving om – voornamelijk op onbewust niveau - een keuze te beïnvloeden, zonder de keuzevrijheid weg te nemen. De ongezonde keuze verdwijnt dus niet, maar het gezondere alternatief wordt makkelijker en toegankelijker gemaakt. Nudging wordt dan ook gezien als een ‘duwtje’ in de ‘goede’ of ‘gezondere’ richting.

Jean-Paul en zijn team zijn begonnen met een wijziging in de looproute en een herindeling van de drankenkoeling. Jean-Paul: “Voordat bezoekers nu bij de drankenkoelingen komen, passeren ze eerst de huisgemaakte fruitwaters. In de drankenkoeling hebben de calorievrije en -arme dranken, zoals mineraalwater met en zonder koolzuur een prominente plek. Dranken die veel calorieën bevatten, zoals de meeste frisdranken of alcoholische dranken, zijn alleen in de tweede koeling, die achter de eerste staat, te vinden.” Wanneer de gezondere keuze meer in het oog springt, dichtbij ligt of op centrale, opvallende punten gepresenteerd wordt, is het waarschijnlijker dat bezoekers deze kiezen dan het ongezondere alternatief. Ook presenteert GaiaZoo gezonde opties daarom op schermen die prominent boven de counters in het restaurant hangen. Daarnaast werken ze met kleinere porties. Zo is de standaardportie van friet, grillworst en de bijbehorende broodjes verkleind en worden er daarvan geen grote porties meer verkocht. Jean-Paul: “Op al deze manieren hopen wij onze bezoekers te stimuleren om gezondere keuzes te maken. Eind 2020 hopen wij te zien dat deze nudges hebben bijgedragen aan een hogere consumptie van onze gezondere keuzes.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef aan voor welke omgevingen je de nieuwsbrief wilt ontvangen: